In de praktijk

Er zijn tal van redenen om door te leren als je al een baan hebt. Betere carrièrekansen is de meest vanzelfsprekende. Maar bijscholen of omscholen zorgt ook voor meer zelfvertrouwen. Drie voorbeelden uit de praktijk.

“Tot mijn vijftigste had ik mijn eigen bedrijf. Daarna ben ik op de bus gaan rijden. Maar na vijf jaar moet je bewijzen dat je het rijden nog steeds beheerst en de nieuwe regels kent. Code 95 heet dat. Dat is een cursus van vijf dagen van zeven uur. De eerste twee cursusdagen kreeg ik van het uitzendbureau. Maar die andere drie kon ik niet betalen. Na veel zoeken kwam ik terecht bij Stoof, dat met opleidingsvouchers uitzendkrachten enthousiast wil maken voor een leven lang leren. Ik kreeg een voucher van 500 euro. Daarmee lukte het wel.

Beter profileren

Een jaar later dacht ik: met zo’n voucher kan ik ook een certificaat voor vorkhefchauffeur halen. Ik ben me eigenlijk heel bewust gaan aanleren om me beter op de arbeidsmarkt te profileren. Zo heb ik in de jaren daarna nog een aantal diploma’s en certificaten gehaald.

Topper 2016

Nu vertel ik mijn collega’s over de mogelijkheden die er zijn om opleidingen te financieren. Inmiddels ben ik ambassadeur van Stoof en kaderlid bij FNV voor flexwerk. En tijdens het Festival van het Leren ben ik uitgeroepen tot ‘Topper 2016’, met bokaal en oorkonde. Ook van mijn chefs krijg ik veel waardering voor mijn inzet. ‘Je maakt je beter inzetbaar’, zeggen ze.

Al die opleidingen heb ik nu niet per se allemaal nodig. Ik werk 32 uur per week op de bus. Maar die brede basis geeft wel zelfvertrouwen en rust. Ik ben niet bang meer dat ik werkloos thuis kom te zitten.”

Charles de Koning (57 jaar) is buschauffeur. Dat doet hij via een uitzendbureau.

“Na mijn VWO ben ik direct gaan werken. Tegelijkertijd volgde ik bij een hbo een avondopleiding Engels. Als ik terugkijk dan heb ik er spijt van dat ik die studie niet heb afgemaakt. Met een hbo-diploma gaan er andere deuren voor je open. Dat toont jouw werk- en denkniveau. Natuurlijk kan ik dat met een assessment ook aantonen, maar toch weegt dat niet op tegen dat diploma.

Bovengrens

Ik werkte in de detailhandel en werk nu 11 jaar bij de Rabobank. Tot nu toe hebben managers mij functies gegund op basis van capaciteiten. Maar daar zit een bovengrens aan. Op een zeker moment is toch een diploma nodig. Binnen de organisatie is veel aandacht voor opleiding. Intern moet je je blijven ontwikkelen. Sinds november 2016 volg ik de mbo-opleiding Adviseur bancaire diensten.

Enorme veranderingen

Mijn huidige mbo-opleiding is de snelste weg naar een goed diploma. Ze is relevant voor mijn werk en te combineren met mijn privéleven. Er is een duidelijke stip op de horizon waar ik naartoe werk. Je ziet door digitalisering enorme veranderingen in de bankenwereld. Er verdwijnen banen en er ontstaan nieuwe functies. Als optimist zie ik kansen en daarom wil ik me blijven ontwikkelen. Bedenken of ik meer coachend of procesmatig bezig wil zijn. Er is veel vanuit de praktijk te leren maar een opleiding biedt naast praktijk ook een vakgericht theoretisch kader.

Wensenlijst

Als je eenmaal in de flow zit is een opleiding is leuk. Je doet nieuwe inzichten op en kunt sparren met mede-studenten. Daar haal ik veel energie uit. Wat daarna komt zie ik dan wel weer. Een hbo-diploma staat nog op mijn wensenlijst.”

Liesbeth van Kooten (47 jaar) is Adviseur Klantenservice Bedrijven bij Rabobank.

“Ik heb een hekel aan schoolbanken. Laat mij maar met mijn handen werken. Maar ik wil wat bereiken in mijn carrière. Om mijn ambities te realiseren moet ik doorleren. Dat vraagt mijn werkgever: de Nederlandse Spoorwegen. Maar dat past ook in een tijd vol verandering.

Geen baan te vinden

Toen ik van school kwam, had ik een mbo-diploma voor automonteur. We zaten middenin de crisis. Er was geen baan te vinden. Een buurman wees me op mogelijkheden bij de NS. In twee jaar tijd haalde ik mijn mbo-2 diploma mechatronica bij de TechniekFabriek. Daarna haalde ik een mbo-3 diploma. Nu ben ik medior monteur mechatronica storing en herstel, zoals dat heet.

Inmiddels ben ik verder aan het kijken. Ik heb gesolliciteerd naar een nieuwe functie: SNG specialist. Die behandelt de ingewikkelde storingen op de nieuwe Spaanse SNG-treinen die de NS heeft besteld. Het betekent dat ik weer naar school moet. Over ruim twee jaar heb ik een mbo-4 diploma.

Vol ambitie

Er zijn steeds minder bewegende delen op de treinen. Steeds meer worden treinen aangestuurd door computers. Inhoudelijke kennis is echt noodzakelijk. Je moet mee met de ontwikkelingen, anders sta je stil. Dan pas je op enig moment niet meer in het bedrijf. Dat kan een keuze zijn. Maar als je jong bent en vol ambitie, dan moet je doorleren.

Ik hoop nog eens een hbo-opleiding te doen. Daarmee zorg ik dat ik breder inzetbaar ben. Veel hbo’ers komen uiteindelijk op kantoor te zitten. Dat is niet mijn keuze. Praktijkbegeleider lijkt me wel wat.”

Jelle van Werkhoven is Medior monteur mechatronica Storing & Herstel bij de Nederlandse Spoorwegen

Zelf aan de slag?

Ben je zo geïnspireerd door deze praktijkverhalen dat je aan de slag wilt met je eigen ontwikkeling? Via de site lerenenwerken.nl vind je een leerwerkloket bij jou in de buurt om een afspraak mee te maken.

Het leerwerkloket biedt onafhankelijk advies over leren en werken. Voor iedereen: werkzoekenden, werknemers, scholieren, studenten én werkgevers. Vergroot je kansen op de arbeidsmarkt door te investeren in je eigen ontwikkeling!

Meer informatie vind je op www.lerenenwerken.nl.

Tekening-man-vrouw.png